Lieve Oma Pluis

Ken je het boekje Lieve Oma Pluis?

Het is een boekje uit de Nijntje serie, van Dick Bruna.

Nijntje kennen we natuurlijk allemaal, een lief wit konijntje in een rood (of blauw) jurkje wat avonturen beleefd met hondje Snuffie, tante Trijn, vader en moeder Pluis en meer kleurrijke vriendjes.

nijntje-kaart-met-nijntje-wit-voorkant.jpg

Hier thuis is mijn jongste mannetje (3) dól op Nijntje. Elke avond voeren we hetzelfde ritueel;

“Het is bedtijd. Welk boekje gaan we lezen vandaag?”
‘Itte effe kijken!’
Dan duikt hij de boekenkast in waar de hele Nijntje collectie op een rij staat en trekt er een stuk of 10 uit.
“We lezen er maar 1tje vanavond, welke kies je?”
Zoekend door de stapel komt triomfantelijk het boekje ‘Lieve Oma Pluis’ tevoorschijn.
‘Deze!’
Nu mag je me raar vinden, of misschien te beschermend, maar dit specifieke boekje wil ik niet voorlezen. Dit boekje, met simpele rijmvorm zinnetjes en niet meer dan 25 pagina’s wordt hier in huis niet voorgelezen.

Waarom niet?

Omdat ik heel erg bof.

Ik heb mijn eigen oma Pluis.

En zolang mijn oma Pluis er nog is, lees ik het boekje niet.

“Die? Die bewaren we lieverd, dat boekje is heel speciaal. Kijk eens, hier gaat Nijntje naar de dierentuin!”
‘Jahaaa! Dierentuin!’

Ik ken alle boekjes van Nijntje bijna uit m’n hoofd. Maar dat ene boekje, daar heb ik nog geen bladzijde van gelezen. Het staat in de kast met zijn glimmende nieuwe kaft en ongevouwen bladzijden.

Ik lach naar het boekje en kan alleen maar wensen.

“Die hebben we nog láng niet nodig.”

facebooklogo

instagramlogo

Zoek je nog inspiratie voor de verjaardag van je oma of opa? Of gewoon om ze eens iets te geven? Kijk dan eens op mijn Pinterest bord vol Oma en Opa ideeën! Allemaal leuke DIY’s of originele cadeautjes.

Ben jij ook gek van Nijntje? In de webshop vind je super leuk Nijntje Origami papier!

 

 

 

 

Geef een reactie

