Keep Calm! It’s just Christmas… 10 tips bij Kerst stress

Sinterklaas is voorbij, en dankzij de tips uit mijn vorige blog (die heb ik natuurlijk zelf ook toegepast) ging dat best oke! Maar nu komt kerst er aan, en ik merk dat er langzaam iets begint te borrelen in me..  Zou ik dan toch Kerst-stress hebben? Grappig was dat ik met even Googlen al snel een lijstje met symptomen vond (jazeker, Kerststress is echt een ding onder mama’s kwam ik achter). 

Even de symptomen op en rijtje: Slecht slapen, prikkelbaar, snel boos en een gespannen/Gejaagd gevoel.

holiday-stress-today-tease-1-151203_d8fb05c5368d96b9837fce09d8786879.jpg

Er zijn een paar overbekende oorzaken van deze stress en spanningen:

Relaties –  De relatie met je vrienden/familie zijn altijd stressveroorzakers, maar met Kerst des te meer. Het zou ‘vrede op aarde’ moeten zijn
en dat is het nu eenmaal niet altijd.

Financiën – De feestdagen zijn een dure tijd. Cadeaus en luxueus eten lijken er helemaal bij te horen en kunnen een behoorlijke hap uit je budget zijn.

Drukte – Racen naar de winkels voor de boodschappen. Kerstavond naar de mis, kerstbrunch bij je schoonouders, borrel bij vrienden en diner bij jouw familie.

De kinderen rennen door de huiskamer, spelend en roepend. Zonder een waarschuwing ontplof je bijna en zitten ze binnen 2 tellen elk in een aparte hoek op de bank. Prikkels in en rondom het huis (zoals geluid) maken je explosief, terwijl er eigenlijk geen rede toe is..

Herken je dit? Nou, ik dus ook! Daarom heb ik wat tips verzameld tegen Kerst-spanningen.

Tip 1; Versieringen!

Natuurlijk is het maar één keer per jaar kerst. En ook ik heb een zwak voor al die leuke ornamenten, versieringen, kaarten, plantjes, boompjes en andere versieringen.
Toch heb ik dit jaar gekozen om alleen de boom neer te zetten, en op een paar plekjes in huis een klein detail neer te zetten. Meer niet.

50af6872fec19dd3106871966a3212da.jpg

Het huis is bij ons met Kerst al vol genoeg, onze boom is nogal groot dus de krabpaal van de kater komt ergens anders te staan en mijn grote open (lichte, want ook mijn raam ben ik voor de helft kwijt) ruimte in de woonkamer is dan weg. Met weinig is mijn huis ook gezellig, en juist de kleine details hier en daar maken het voor mij af.

Al die versieringen, nieuwe ballen, lampjes en een boom kunnen ook behoorlijk in de papieren lopen. Probeer eens een Kerst met Weinig. Het is makkelijk, iedereen kan het (met élk budget) en het is ook nog eens in de mode!

Geen idee hoe je dat zou moeten aanpakken? Kijk anders eens op dit Pinterest bord.

2. Kinderen.

Zijn jou kinderen na Sinterklaas ook ziek geworden? Of misschien tijdens Sinterklaas? Dat komt vaak ook door de spanning, zoals ik in mijn vorige blog al beschreef. Wanneer de Goedheilig man weer naar huis vertrekt, valt er een stuk spanning weg en dat heeft ook effect op de weerstand van je kinderen. Je hoort vaak dat ze even een paar dagen ziek zijn, moe of grieperig. Niet zo raar natuurlijk.

Deze half lege batterij zorgt alleen vaak ook voor kleine, heftige wervelwinden. Kort maar krachtig. Want tja, het weer is slecht, het is sneller donker buiten dus ze kunnen vaak niet (lang) naar buiten om te spelen. Alsof ze weten dat je lontje wat korter is deze periode testen ze alle regels opnieuw uit en jagen ze je tegen het plafond. Dat doen ze echt niet met opzet, zij moeten ook hun energie kwijt.

naughtynice.jpg

Probeer ze elke dag even buiten te laten spelen, dan maar met een regenjas en laarzen aan. Je kunt ze, als je het aandurft, ook meenemen naar een overdekte speeltuin zodat ze even naar hartenlust kunnen rennen en rauzen. Net als in de Sint periode, zet ze lekker in een warm bad voor ze naar bed gaan. Gegarandeerd dat ze lekker soezelig worden en zo in slaap vallen.

3. Vrienden en familie.

Misschien ben je van vroeger gewend dat je hele decembermaand bijna volgepland zit. Met familie en schoonfamilie, vrienden, uitje hier en uitje daar. Dat is ontzettend leuk, maar soms is het echt verstandiger om nee te zeggen. Hoe moeilijk dan ook. Ik snap heel goed dat het allemaal leuk is, en dat je het altijd zo gedaan hebt dus waarom nu niet. Maar echt, geloof me. Nee zeggen, loslaten en denken aan jezelf is minstens zo belangrijk om het nieuwe jaar niet met een Kerst-burnout in te gaan. Praat er eens over met je vriend of partner, want de kans is best groot dat die ook speelt met deze gedachte. Misschien kunnen jullie samen een goede middenweg in alles vinden.

636e3a9200e1cdf15806a2a3feb6dc72.jpg

4. Kerstdiner.

Maak het jezelf niet te moeilijk. Als je familie of vrienden komen eten, zijn ze blij met je gezelschap en de gezelligheid van het samen zijn. Er hoeft geen perfect opgeserveerd 7 gangen, 3 sterren kerst-diner op tafel te staan. Geen eindeloos aanrecht vol met de meest kunstige hapjes of bijzondere smaken voor de fijnproever. Ik weet zeker dat als je een frietje zou serveren, met mayo, dat ze net zo blij zijn en genieten.

Protein-for-breakfast-cereals-French-fries-and-the-aging-population-Arla-Food-Ingredients-talks-key-targets-for-fortification.jpg

Ook vooraf met inkopen doen. Je hebt vast al gemerkt dat je in de meeste supermarkten en winkels over de koppen kunt lopen. Hou daar rekening mee, want ongemerkt kost dit je veel energie. Shop niet alles in die laatste dagen, maar haal bijvoorbeeld lang houdbare artikelen. Een andere optie is dingen invriezen. Probeer ook niet alle cadeautjes of boodschappen in 1 dag te halen, maar spreid het een beetje uit en vraag om hulp aan je wederhelft, familie of vrienden. Samen boodschappen doen is vaak nog gezelliger en meer ontspannen ook. Met een kopje koffie erbij en pauze tussendoor maak je het gezellig, zonder dat het bergen energie kost.

Op zoek naar traktaties of simpele hapjes, die er toch super kerstig uit zien? Kijk dan op dit bord.

5. Tijd voor jezelf.

Lieve mama’s, we weten het van onszelf; Even nog dit, even nog dat en voor je het weet loopt ons emmertje alweer over. Oeps, toch weer teveel gedaan. Neem deze dagen ook regelmatig de tijd voor jezelf. Maak een wandeling bijvoorbeeld. Even uitwaaien in je eentje (of met de hond bijvoorbeeld). Powernapping werkt voor sommigen heel goed of juist even een half uur ontspannen in bad. Bedenk voor jezelf wat jou rustig maakt of rust geeft en gun jezelf dat. Maak afspraken met jezelf.

Ik stop elke dag om 10 uur ’s morgens met wat ik op dat moment ook maar doe. Ik maak dan een kopje thee of koffie voor mezelf en ga met een lekkere koek, of een stukje chocola, even op de bank zitten. Soms met een tijdschrift wat ik graag lees, soms zet ik de tv even aan (Say yes to the Dress kijkt altijd lekker weg). Even mij-tijd. Even onthaasten. Ik zet een wekkertje, langer dan een kwartier wil ik het vaak niet maken, of als ik merk dat ik het nodig heb een half uur. De wekker is je stok achter de deur, om te voorkomen dat je blijft zitten (wat ook vaak erg verleidelijk is).

feet-932346_1920.jpg

Nog wat korte tips voor je, op een rijtje:

6. Loslaten.

Als families veranderen en groeien, veranderen gebruiken en tradities mee. Creëer met jouw gezin nieuwe tradities en leer oude los te laten.

7. Zen.

We kunnen niet altijd even goed met elk familielid of elke vriend door 1 deur. Laat dit rond de Kerst even gaan. Accepteer voor even familie en vrienden zoals ze zijn, zonder ruzie te maken en zonder discussies. Er zijn altijd alleen maar verliezers.

o-HOLIDAY-STRESS-facebook.jpg

8. Budget.

Bezorg jezelf geen financiële stress en stel een budget vast. Voor inkopen, cadeautjes, eten, versieringen. Alles. Het is zo verleidelijk om nog even dit of dat te halen, zeker met alle vrolijke reclamefolders vol dure cadeaus of kleine hebbe-dingetjes. Stel je budget vast en hou je er aan.

9. Té is nooit goed.

Té veel, té zoet, alles waar té voor staat is nooit goed leerde mijn vader mij. Dat geld zeker voor de kerstdagen. Ondanks dat er dan zoveel lekkers overal te vinden is, let op met wat je eet en drinkt. Teveel van iets is nooit goed voor je. Aan de andere kant, ga niet overdreven lopen opletten en diëten. Gun jezelf ook wat lekkers, want jezelf alles onthouden en bij elke hap twijfelen en nadenken is ook stressvol.

En de belangrijkste..

10. Vergeet perfectie!

Accepteer dat het niet perfect hóeft of móet. Niet voor jezelf, maar ook niet voor anderen. Niemand die je veroordeelt behalve jezelf, en waarom zou je jezelf die stress aandoen?

97428b13c749d281d97241e06c0a417a.jpg

Ik heb op  Pinterest meerdere borden over Kerst gemaakt met wat handige pins zoals benoemd in deze blog. Loop je ergens tegen aan of heb je een vraag, stuur me dan een berichtje. Ik denk graag met je mee, want ik weet hoe lastig het kan zijn.

Meer blogs, knutsels of behind the scenes zien? Volg me via Pinterest, Facebook of Instagram.

facebooklogo

instagramlogo

pinterest-round-icon-31

Geef een reactie

