Behind de Scenes

Wat je van mij moet weten, is dat ik niet stil kan zitten. Ik ben echt hópeloos.
Ik zit te tikken, bladeren, knippen of scroll de bodemloze Pinterest borden af naar nieuwe ideeën en dingen om uit te proberen.

Die dingen lopen bij mij dan ook nog wel eens uit de hand; zo wilde ik oefenen met handlettering, kon ik mijn pennen niet vinden en pakte daarom en stuk papier en mijn schaartje. Zo’n krans? Voor om je letters heen? Die kan ik ook wel knippen.. en ja hoor, dat lukte al snel. Ik legde de krans op tafel en knipte afwezig nog wat takjes. Takjes en bladeren kun je goed knippen uit je reststukjes, dat is een heerlijke ontspannen oefening die ik nu bijna blind kan. En het scheelt afval! (alle kleine beetjes helpen).

Ik legde de takjes op tafel bij de krans en keek er even naar. Wie mij kent, weet dat ik dan een gezicht trek. Dát gezicht. Met een frons, geknepen kleine oogjes en m’n hoofd een beetje schuin. Ratelende radartjes in m’n hoofd vormden al snel een beeld. Ik ben een beelddenker, misschien heb jij dat ook? Dat je dingen in plaatjes ziet, en soms moeilijk onder woorden kunt brengen omdat je het ‘ziet’. Nou, ik zag een mooie witte kerstkaart voor me, met wit op wit lagen knipwerk. Een mooi schaduwspel en passend bij mijn voornamelijk witte Instagram. Vooral dat laatste gaf de doorslag..

Een paar weken lang werkte ik tussen jullie leuke bestellingen door aan de kerstkaart. En toen was hij af! Ik keek er tevreden naar en maakte een foto, wat genoot ik van dat wit. Wat paste het mooi!

dag_3401

Ik opende Instagram om een foto online te zetten als voorproefje toen mijn oog viel op een voorgesteld bericht. Een kort filmpje, stopmotion, waarin een product aangekondigd werd. Meteen kneep ik mijn ogen weer tot spleetjes, draaide m’n hoofd een beetje en fronste. Je weet vast wel wat er nu komen gaat.

Met even zoeken vond ik een prima manier om zelf een stopmotion te maken (het scheelt dat ik fotograaf ben). Met even schuiven, proberen, veel gefrons en wat geduld was mijn testfilmpje een feit. Met glimmende oogjes keek ik naar mijn kaart, greep een vel papier en krabbelde een storyboard neer. Doel? 15 seconden, dat is niet te langdradig. Kort maar krachtig! Het beeldformaat moet vierkant kunnen en het eindresultaat zal mijn kerstkaart zijn.

DAG_3499.jpg

Elke beweging in het filmpje is met de hand gedaan. Elk los onderdeel word geschoven en bewogen, dan maak je een foto, en dan je volgende set. Tussendoor mag je camera niet bewegen, maar ook je vastliggende stukken niet. Ik had als lichtbron het prachtige ochtendlicht van een koude wintermorgen. Na anderhalf uur stond alles er netjes op en waren alle foto’s hetzelfde uitgesneden en belicht. Tijd voor montage!

Je gaat zeker meer stopmotion werk zien in de toekomst, jeetje wat is dit leuk om te doen!
Heb je zelf iets voor een stopmotion? Denk aan een nieuw product wat je leuk wilt lanceren, of een boodschap? Ik help je er graag mee, stuur je me een berichtje?


Meer weten over Stopmotion?

 Ik heb een verzamelbord op Pinterest gemaakt met wat handige pins over stopmotion. Loop je ergens tegen aan of heb je een vraag, stuur me dan een berichtje. Ik denk graag met je mee, en ook samenwerken vind ik leuk.

Meer blogs, knutsels of behind the scenes zien? Volg me via Pinterest, Facebook of Instagram.

facebooklogo

instagramlogo

pinterest-round-icon-31

 

Geef een reactie

